Překvapuje mě, jak často narážím v dnešním světě na slovo konspirace. V Ottově slovníku jsem našel půvabné vysvětlení „pikle kouti“, nebo „spiknutí osnovati“. V dnešním mediálním světě už nerozeznáte, co je realita a co umně vytvořená polopravda, či přímo lež. (Jedinou výjimku tvoří hrané scénky některých našich televizních zpravodajství, na které se vždy nezřízeně těším.) Motiv pro napsání tohoto článku je celkem jednoduchý. Zajímá mě, nakolik je obraz o okolním světě, který se k nám dostane reálný ? A pokud je v něm i nějaká ta konspirace, tak kdo, proč a v jaké míře kuje pikle ?
Moje oblíbené konspirační teorie :
- Útok na WTC 11.9. 2001 nebyl teroristickým aktem, ale…
- Američané nepřistáli na měsíci, ale…
- V oblasti zvané AREA 51 není letecká základna zkoušející nové technologie, ale…
- Kennedyho nezastřelil Oswald, ale…
- Hitler nespáchal sebevraždu, ale…
- V roce 1969 použili Rusové při konfliktu na Ussuri novou zbraň a to…
- Antibiotika nejsou ve skutečnosti lék, ale…
- Da Vinciho kód, není jen Brownova fabulace, ale…
- Auta na alternativní paliva jsou už dávno lepší než benzínová, ale…
- Největší konspirací je popírání všech konspirací…
Pokud máte sami nějakou svou oblíbenou konspiraci, budu rád, když mi o ní napíšete. ( s výjimkou konspirací, týkajících se naší současné politické scény.)
KONSPIRACE je motor revolucí. My ještě minimálně jednu potřebujeme. Takovou „sametově defenestrační“. Její realizátoři, budou za národní hrdiny.
Připomenu 100 milionů obětí komunismu.
Můj příspěvek ke zkompletování konspirativních teorií je:
Skutečně komunismus v praxi aplikovali v Rusku Rusové?
Kdo je ve skutečnosti odpovědný za oněch 100 milionů?
Léky proti AIDS/HIV a rakovině jsou ale …
K mým oblíbeným konspiračním teoriím patří zejména ta o přistání Američanů na Měsíci. Tak vězte, že Američamé na našem nejbližším souputníku nepřistáli, ale … vše bylo zinscenováno kdesi v Nevadské poušti.
A to bych se tedy důrazně ohradil, zejména k té skutečnosti, že sérdce mé vlastenecké by utrpělo újmy nemalé a připravilo by mne o ten pocit hrdosti národovce, neboť jest známo, že to byla Dvořákova Novosvětská, která zněla v uších amerických astronautů, kteří učinili malý krok pro člověka, ale velký skok pro lidstvo. To byl pokus žert a nejapnost a omlouvám se.
A teď vážně, všechny vyjmenované konspirační teorie, patří spíše do arsenálu lidové slovesnosti. Spíše mne zajímá manipulace s veřejným míněním, nakolik jsme schopni rozeznat realitu od šikovně zmanipulovaného obrazu a slova a jaký význam přikládáme ikonám. A je zde znatelný posun od manipulace verbální k manipulaci obrazové, a je – li přípustné v zájmu ideové koncepce dopouštět se takového počínání.
Stačí si jen vzpomenout na případ z naší historie a tzv. boj o rukopisy (Královodvorský a Zelenohorský), který hýbal veřejností a společností v IXX. století a kde se významným způsobem angažoval i Masaryk, navzdory soptění národovců, když je označil jako podvrh, oba zmíněné rukopisy byly, náhodou, objeveny knihovníkem Hankou a měly být argumentem české kulturní vyspělosti. Nakonec pachatel byl odhalen a usvědčen, právě v osobě Hankově, který rukopisy sám napsal na již použitý starší pergamen.
Motiv Hankova činu byl tedy veden, snad omluvitelnou snahou o posílení sebevědomí české společnosti v době národního obrození, co však je neomluvitelné je v zájmu ideové koncepce lhát a vytvářet falešné mýty, či dokonce přehlížet zjevná fakta, jestliže byla odhalena pravda a nebo dokonce vytvářet nepravdivý obraz dějin, jak se to stalo v případě rukopisů.
Těch příkladů by bylo jistě víc. Není to tak dlouho, kdy ČT reprízovala skvělou politickou satiru, film se jmenoval Vrtěti psem s Dustinem Hoffmanem a Robertem de Nirem, kde bylo v nadsázce, ale přesto s nepříjemným mrazením v zádech ukázáno, že v dnešní době a při technické vyspělosti filmové techniky, lze vyrobit i neexistující válku v přímém přenosu.
Samostatnou kapitolu pak tvoří ikonizace filmového obrazu a zejména, hlavní proud filmové dokumentaristiky je rád používá a snad existuje i jakási neoficiální databáze filmové ikonografie, které jsou z oblibou používany v každém druhém dokumentu.
Takže alespoň některé:
Nebezpečí je ve skutečnosti, že tyto filmové obrazy – ikony jsou snadno zaměnitelné a lze je použít, téměř univerzálně, aniž by se dbalo na souvislosti, je to jen střídaní obrazu za účelem v divákovi vybudit emocionální reakci, buď pozitivního a nebo negativního rázu.
Obrazové zpravodajství je vůbec filtrací reality, neznamená to vždy ,že by kdosi chtěl kout pikle za účelem klamání veřejnosti.
Bohužel v postmoderní době a v systému a společnostech kde žijeme, není důležité co je pravda co lež, záleží jen na tom jak se daný výrobek prodá a zabalí v přijatelný háv pro konzumenta a může to být, jak myčka na nádobí, prací prášek a nebo ideová koncepce stvárněná v dokumentárním filmu.
Svět chce být klamán … a dobře mu tak.
ty mi prijdes nastrcenej. Divna uprava na forum. Mas dobrej job 🙂
ty mi prijdes nastrcenej. Divna uprava na forum. Mas dobrej job 🙂
Jak je obraz reálný? To se nikdy nedozvíme, ani to nejde.
Dokud existuje:
1) několik navzájem si konkurujících skupin
2) nezávislá média, která shánějí informace, které by jim zvýšily sledovanost,
je velká pravděpodobnost, že všechny konspirace budou konkurencí, nebo médii odhaleny.
– HIV (potažmo i další viry) byli vytvořeny a záměrně vypuštěny
– všechna farmaka nás de facto zabíjí
– FLOUR z nás má udělat jen hloupé stádo ovcí
– v Hitlerových zvěrstvech mají prsty i naši „osvoboditelé“
– skupině vyvolených vládnoucí světu (což je jen pár rodin jako Rockefellerové a další) jde jen o to zredukovat světovou populaci o více než 80%
– koukněte kdo vlastně ovladá veškeré média a potravinářské korporace :/