FaceBook, s 6 milióny uživatelů největší sociální síť na světě přiznala, že objednali od renomované americké PR agentury Burson-Marsteller očerňující kampaň proti Google. Akce měla být realizována v amerických médiích a cílem bylo dokázat, že Google a jeho nová služba Social Circle narušuje soukromí jeho uživatelů.
Social Circle
Social Circle je automaticky sestaven na základě veřejně přístupných dat uživatelů, kteří jsou virtuálně provázání na základě kontaktů, které mají v prostředí Internetu. Do takových to okruhů se započítávají lidé přidáni mezi kontakty (přátele atd.) v účtu Gmail a na jiných sociálních sítích – LinkedIn, Twitter, FaceBook. Což je první okruh vazeb. Do dalšího se dostávají lidé, kteří se virtuálně přátelí s některým s vašich přátel. Jde vlastně o „přátelé přátel“.
Na takto vytvořené seznamy se zaměřuje „sociální vyhledávání“, což je servis, který umožňuje vyhledávat informace týkají se více či méně známých lidí, které vás mohou zajímat víc než něco z okruhů vám velmi vzdálených.
Podstata očerňující kampaně
Pracovníci PR agentury chtěli aby se veřejnosti dostalo do podvědomí to, že Social Circle porušuje soukromí uživatelů.
Nemusíte totiž používat Gmail, ale pokud se na FaceBooku přátelíte s těmi, kdo ho používají, tak jsou vaše informace dostupné přes Social Circle přátelům vašich přátel bez toho, aniž by jste k něčemu takovému dali souhlas.
Začátek aféry
6. května zveřejnil deník USA Today, že jeho redakci kontaktovali pracovníci PR agentury Burson-Marstellera Jim Goldman a John Mercurio, kteří se pokusili prosadit vytištění očerňujícího článku o službě Social Circle, kterou provozuje společnost Google a která je dalším pokusem Google o protlačení se do světa sociálních sítí.
V USA Today, ale asi zjistili že více se vyplatí rozjet jinou aféru. Proto místo zveřejnění jim předhazovaných informací, vytiskli příběh o chystané antipropagační akci.
Žurnalisté z USA Today kontaktovali kolegy z jiných redakcí a zjistili, že snaha o rozběhnutí štvavé kampaně proti Google byla realizována do více směrů k různým médiím. Fakt, že existuje poptávka a reálná zakázka na očernění Social Circle a potažmo společnosti Google, byl prokázán. Pak zbývalo jediné – najít zadavatele.
Nad tím, pro koho by takováto kampaň mohla být přínosnou, není nutné dlouho přemýšlet. Možnosti se nabízí víc. Například Apple, kterému Google ohrožuje jeho velmi výnosný business svými operačními systémy iOS a Android. Vyhledávači (i dalším službám) Microsoftu Bing taky nebude jeho největší konkurent Google kamarádem, kterému Bill Gates přeje úspěch.
Qui bono?
Pravdy se nakonec podařilo dopátrat americkému zpravodajskému webu The Daily Beast.
Jak se Danu Lyonsovi z The Daily Beast podařilo toho „kdo tahá za nitky“ odhalit mi není známo, podstatné je, že představitelé FaceBooku potvrdili The Daily Beast, že zadavatelem antigooglovské kampaně je opravdu FaceBook.
Představitelé FaceBooku se ozpravedlňují za stvoření tohoto ne zcela morálně čistého paktu s PRčíky dvěma argumenty. Tím prvním jsou obavy o osobní údaje uživatelů. Druhým argumentem je rozhořčení z toho, že Google využívá pro Social Circle mimo jiné i data z sítě FaceBook.
Kdo má máslo na hlavě?
V principu v samotném faktu, že FaceBook je klientem PR agentury nic udivujícího není. PR agentury jsou legální firmy, jejímž neskrývaným cílem je manipulovat veřejným míněním. V oborech, kde jde o velké peníze se málo co ponechává náhodě.
Práci na dosažení cíle by měly PR agentury vykonávat více méně nenápadně. V tomto úkolu, ale firma Burson-Marsteller jednoznačně selhala.
Její neprofesionální práce nespočívá pouze v chybném v jednání s USA Today. Dalším těžce pochopitelným selháním je amatérské nakontaktování amerického blogera a specialisty na internetovou bezpečnost Christophera Soghoiana.
Bloger se stal hrdinou.
Bloger Soghoian byl kontaktován Johnem Mercuriem elektronickou cestou z adresy John.Mercurio@bm.com.
V emailu Mercurio přesvědčoval Soghoiana k napsání očerňujícího článku na téma Social Circle.
Mercurio sliboval uveřejnění jeho textu v The Washington Post, Politico a The Huffington Post.
Text bylo nutné napsat do týdne. Merkurio přislíbil blogeru pomoc a poslal mu několik odstavců už hotového textu.
Na přímou otázku, kdo akci financuje, odpověď nedostal. 3.května. bloger korespondenci z Merkuriem zveřejnil.
Stránce se zveřejněnými kompromitujícími emaily však do doby než o kauze začal psát USA Today nikdo nevěnoval větší pozornost. Později se tento text stal zdrojem, ze kterého čerpalo mnoho novinářů.
Citáty jako tento obletěly svět:
The American people must be made aware of the now immediate intrusions into their deeply personal lives Google is cataloging and broadcasting every minute of every day– without their permission.
překlad:
Americký lid musí být varován, před bezprostředními zásahy do jejich soukromí. Google bez svolení katalogizuje a zveřejňuje každou minutu, každého dne jejich životů.
Reakce zúčastněných
FaceBook rozeslal omluvu, ve které zdůrazňuje, že úkol pro PR agenturu nezněl očernit Google, ale upozornit na problémy ochrany soukromí na Internetu.
Google k věci prozatím mlčí, někteří komentátoři tvrdí, že si pouze užívá výhody vzniklé situace. Já se domnívám, že vyčkává, jak se situace bude vyvíjet, kam se přikloní většinové veřejné mínění, zda k tomu, že Google je nebezpečí, kterému je nutno se postavit nebo že je objěť, kterou je nutné chránit a podle toho až pak zareaguje.
Černý Petr v této chvíli zůstává v rukou firmy Burson-Marsteller.
Z jedné strany alespoň trochu její čest chrání skutečnost, že do poslední chvíle tajila jméno klienta, který to celé platil.
Na druhou stranu vyvstává otázka, proč pracovníci společnosti s 58-letou historií, kteří obsluhovali klienty jako Tony Blear, Bill a Hilary Clintonovi, Philip Morris a General Motors, neví že v tak citlivých otázkách nejde stavět na emailové komunikaci a to zejména s ukecanými blogery.
Co když se vše stalo tak jak bylo naplánováno?
Přemýšlím, že pokud chtěl někdo upozornit na to, jak velký bratr Google nakládá s daty, které zpracovává, tak se mu to pomocí aféry „Facebook platí za očerňování Google“ povedlo ve větším rozsahu a levněji, než pokud by kampaň proběhla podle scénáře, kdy společnost Burson-Marstellera zákulisními dohodami tlačí do médií články o „zločinném Google“.
Přitom podle mého názoru Facebook na základě dosud známých skutečností vlastně nejenže nevypadá jako zlosyn, ale pro některé může být i jeho jednání vlastně sympatické, protože z démona, který krade soukromí uživatelů se stává anděl, který za cenu pošpinění svého jména naopak data uživatelů chrání před zlým Googlem.
Minimálně bylo dosaženo toho, že se do obecného povědomí dostalo, že FaceBook není jediný zloděj soukromí. A znáte to, černoch v Hošticích vzbuzuje větší obavy než v Dakaru. Ve vládě ČR je korupční jednání méně pohoršující než kdyby se ho dopustil ministr v Singapuru.
Dobrou taktikou pro toho, kdo nějakou vlastností s níž nehodlá nic dělat, vzbuzuje negativní pocity, je lidem ukázat, že není sám, že to čeho se lidé obávají, co je pohoršuje, je vlastně běžné, normální nebo minimálně, že jde o něco, s čím je nutno se smířit.
Larry Page (Google) jmění je ve výši 17,5 miliard amerických dolarů.
Mark Zuckerberg (FaceBook) se za 4 roky se dostal na 35. příčku žebříčku nejbohatších Američanů sestavovaný prestižním časopisem Forbes.
Takže já to vidím jako souboj Titánů.